رئيس جمهور در جشنواره تحقيقاتي علوم پزشکي رازي:
نقشه جامع علمى کشور را با تکیه بر الگوى اسلامى ایرانى اجرا مى‌کنیم

رئیس جمهور در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از استادان و محققان خواست تا در کنار فعالیت های علمی، فضا و بستری را برای اندیشیدن بر روی روش و الگوی اسلامی - ایرانی باز کنند

رئیس جمهور با تاکید بر استفاده از اندیشه و روش ایرانی و توانایی ها و داشته های بومی خاطر نشان کرد: اگر چه باید از همه دستاوردهای علمی بشر در بالاترین سطح استفاده کنیم اما باید توجه داشت که همه آن دستاوردها در قالب اندیشه و روش خودی می تواند مفید باشد.

به گزارش یزدفردا  به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد صبح امروز دوشنبه در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی گفت: همانطور که اهداف ما متفاوت است الگوهای ما نیز باید متفاوت باشد و نامگذاری الگوی اسلامی- ایرانی بر این مبنا صورت گرفته است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نگاه ما به انسان و هدف از خلق انسان و زندگی اجتماعی و جهان با نگاه دیگران متفاوت است و این تفاوت در عرصه پزشکی هم نمایان است و باید خود را بنمایاند . از دیدگاه ما نوع انسان محترم و دارای کرامت است و رابطه پزشک با بیمار رابطه فروشنده و خریدار نیست بلکه رابطه انسان با انسان است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه در دیدگاه اسلامی – ایرانی پزشکی تجارت و صنعت نیست، بلکه خدمت است، اظهار داشت: غرب سعادت هر انسانی را در مصرف و لذت بیشتر جستجو می کنند این در حالی است که ما این سعادت را در خدمت، تواضع و فداکاری بیشتر جستجو می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نام بزرگان ایران زمین برای این ماندگار شده و در اذهان ملت ایران عزیز و محترم است که آنها بدنبال لذت و ثروت بیشتر نبودند بلکه هدف آنها خدمت و فداکاری بیشتر بود.

احمدی نژاد افزود: در دیدگاه ایرانی – اسلامی یک پزشک باید بیمار را دوست داشته باشد اگر او را دوست نداشته باشد کارش اثر لازم را ندارد و این نگاه با دیدگاهی که پزشکی را صنعت می داند متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: در نظام سرمایه داری اقتصاد در پزشکی حرف اول را می زند و سوال این است که آیا هدف ما در پزشکی دنباله روی از راه آنهاست یا اینکه بدنبال رسیدن به نقطه مطلوب خودمان که نام آن اسلامی است، هستیم.

احمدی نژاد افزود: اگر قوانین ، مقررات و ضوابط و آموزش های ما منجر به توسعه اخلاق پزشکی خودی شد، اسم آن اسلامی است اگر منجر به توسعه اخلاق فردگرای لذت جوی شخصی شد غیر خودی خواهد بود .

وی با تاکید بر اینکه باید حرکت و فعالیت هایمان را بر مبنای اندیشه، روش و توانایی ایرانی شکل بدهیم در توضیح اندیشه ایرانی اظهار داشت : نوع اندیشه و ابتکارات ایرانی با دیگران متفاوت است، به طور مثال در عرصه پزشکی درک ما از کارکردهای بدن چیز دیگری است این جمله رازی که پزشک ما خودش را خدا نمی داند ؛ خود را ابزار سبب و واسطه می شناسد تفاوت نگاه ایرانی را با کسی که خودش را نقطه آخر تصمیم گیری و اثر گذاری می شناسد، نشان می دهد.

وی با بیان اینکه روش ایرانی همیشه روش ابتکاری و انسانی بوده است، اظهار داشت: روح این روش، ابتکار، خلاقیت و استفاده از امکانات موجود با حداکثر ظرفیت است و روش های ایرانی همواره در بخش های مختلف پزشکی، مهندسی، شهرسازی و مدیریت بهینه بوده است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه پیشرفت های پزشکی باید به سرعت ادامه پیدا کند، تصریح کرد: در کنار روش فعلی باید اندیشه و روش ایرانی به عنوان نقطه سقل اهمیت در بهداشت و پیشگیری بر نوع تغذیه، پوشاک و روش زندگی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت : در روش و نگاه ایرانی طبیعت با جسم و کارکردهای جسمی ساکن در هر طبیعت تطابق و هماهنگی دارد و اگر اخلالی در این رابطه ایجاد شود، منشا بیماری است .

احمدی نژاد خاطر نشان کرد : ایران سرشار از توانمندی های خدادادی است و در هر طبیعتی داروی بیماری های آن اقلیم موجود است. در کتاب قانون از بیش از چند هزار دارو که در طبیعت ایران وجود دارد، نام برده شده است که اگر صنعت کشورمان پشتیبان بهداشت و درمان باشد این چند هزار دارو می تواند در اختیار مردم و پزشکان قرار بگیرد که معمولا با کمترین تبعات منفی و بیشترین آثار مثبت همراه است.

رئیس جمهور در ادامه از استادان و محققان خواست تا در کنار فعالیت های علمی، فضا و بستری را برای اندیشیدن بر روی روش و الگوی اسلامی - ایرانی باز کنند.

وی افزود: با استفاده از توانمندی‌ها، داشته‌ها و مبانی اندیشه‌ خودمان می‌توان مسیر پیشرفت را متفاوت از مسیر پیشرفت دیگران پیش برد.

احمدی‌نژاد گفت: اگر در همان مسیری که دیگران حرکت کردند، قرار بگیریم؛ نخواهیم توانست از آن‌ها پیش بیافتیم، فقط یک راه برای جلو زدن وجود دارد و آن تغییر مسیر است و این تغییر بازگشت به الگوی ایرانی - اسلامی، است و در چنین صورتی شاهد انفجار علمی و شکوفایی علمی بیشتری در کشور خواهیم بود.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما باید ریل را تغییر دهیم، گفت: تغییر ریل باید به سمت بازگشت به الگوی ایرانی اسلامی و بازگشت به الگوی خودی باشد و این امر باعث انفجار علمی و شکوفایی علمی هرچه بیشتر در کشور می‌شود.

احمدی نژاد همچنین با ابراز خشنودی از روند رو به رشد پیشرفت های کشور در عرصه پزشکی و بهداشتی و افتخار آمیز خواندن آن گفت: امروز ایران اسلامی در بسیاری از شاخص ها در رتبه بالای جهان قرار دارد و باور من این است که اهداف پیش بینی شده برای سال 1404 بسیار زودتر محقق خواهد شد.

وی با اشاره به تکمیل نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد: راهی روشن با اهداف مشخصی پیش روی جامعه علمی و دانش پژوهان کشور قرار دارد و امیدواریم با همت عالی جامعه علمی ، این اهداف در سریعترین زمان ممکن و با کمترین هزینه تحقق یابد.

همچنین رئیس جمهور در این مراسم از 28 محقق، 7 محقق جوان، 8 محقق دانشجو، 3 دانشگاه علوم پزشکی، 8 مرکز تحقیقاتی، 4 مرکز رشد فناوری، 3 کمیته تحقیقات دانشجویی، 3 مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی و یک سازمان غیردولتی حامی پژوهش تقدیر کرد.

استاد شهید مجید شهریاری دانشمند ایرانی که اخیرا در اقدامی تروریستی به شهادت رسید نیز به عنوان برگزیده افتخاری شانزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی معرفی و از مقام و منزلت این شهید تجلیل شد.

جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از سال 1374 بر اساس بند 4 اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت روح بررسی، تتبع و ابتکار در راستای اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور تجلیل از مقام و منزلت پژوهشگران و دانشجویان فرهیخته دانشگاه‌های علوم پزشکی در دی ماه به افتخار محمد ذکریای رازی طبیب، شیمی‌دان، داروساز و فیلسوف بزرگ ایرانی برگزار می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا